Requeriments per als tallers de l’escola d’estiu 2024
Nivell 1
Pensat per a alumnes novells que s’inicien en l’instrument.
Nivell 2
Tallers pensats per a alumnes que ja tenen nocions d’acordió i són capaços de tocar peces amb dues mans i que coneguin els ritmes bàsics (2/4, 3/4 i 6/8). Que encara no dominin on són totes les notes de la botonera i necessitin ajuda per tocar acords amb les tonalitats de Do, Sol i la-.
Nivell 3 i 4
Per a alumnes que saben situar les notes de la botonera, tant a la dreta com a l'esquerra encara que tinguin dubtes amb les alteracions. Que poden tocar peces a dues mans amb varietat de ritmes i que són capaços de fer acompanyaments amb acords a la mà dreta. També que coneguin els acords bàsics (tònica-dominant-subdominant) en diferents tonalitats i que tinguin autonomia d'aprenentatge. Que puguin tocar peces en Do, Sol i La- i dominin els ritmes bàsics (2/4, 3/4 i 6/8) tot i que necessitin ajuda amb altres ritmes i tonalitats.
Descripció dels tallers
Tallers de matins
Albert Nardi
Coneixem l'acordió - Nivell 1 DL 11h45
Ull! La setmana comença i anirà bé tenir algunes coses clares. Aquí parlarem de com es produeix el so a l'acordió, la situació de les notes i octaves, les alteracions, quines notes hi ha obrint, quines tancant, quines notes tenim als baixos... Aprendrem (o repassarem!) les escales majors de Sol i Do, primer en una fila i després creuant. També mirarem com posar els dits correctament, quan cal canviar-los de posició i de quina manera. Improvisarem sobre l'escala major per agafar una mica de manxa. Mirarem com ha de ser l'atac de les notes i com hem de tocar perquè el so sigui bonic.
Com estudiar? La primera cançó - Nivell 1 DM 9h30
No descobrirem la sopa d'all, per millorar cal practicar... però això ho podem fer de moltes maneres! En aquest taller farem dues coses en paral·lel: aprendrem la primera cançó i explicarem una metodologia de treball per aprendre'n de noves, o perquè les que sabem ens surtin cada cop millor. I quina cançó farem? Doncs sempre hi ha una primera cançó al diatònic, i aquesta sovint és el vals de "l'olivaire" (o de l'olivera) o "A Gironella". Sotmetrem a votació quina ens agrada més o simplement triarem la que ningú hagi tocat abans.
Liv Hallum
Acompanyament de melodia - Nivell 2 DL 11h45, Nivell 3 DM 9h30, Nivell 4 DM 11h45
Compondrem un tema (o una part) triant un gènere que decidim entre totes. Analitzarem els elements propis del gènere triat (compàs, tempo, ritme harmònic, fraseig, frases típiques...) Triarem una tonalitat, crearem la roda d'acords i finalment la melodia. Tot ho farem sobre el nostre acordió!!! Donarem eines i recursos de composició sobre el nostre instrument. I farem la partitura perquè tothom se la pugui endur. Cada taller s'adaptarà al nivell i als coneixements previs de l'alumnat.
Cati Plana
Del Pirineu estant - Nivell 2 DL 11h45, Nivell 4 DM 9h30, Nivell 3 DM 11h45
Sobre balls i tonades pirinenques farem un treball melòdic, d’expressivitat, d’ornamentació i amb una vessant creativa a nivell rítmico-harmònic.
Núria Casals
Acompanyant la glosa - Nivell 1 DM 11h45
Aquest taller explora el paper fonamental de l'acordionista acompanyant de glosa. Parlarem dels elements clau necessaris per al bon acompanyament d'una glosada i plasmarem aquest coneixement en l'aprenentatge pràctic dels acords bàsics de les tonades principals utilitzades per glosar. Aquesta sessió també inclourà una introducció a melodies senzilles. Tot plegat amb l'objectiu de dotar d'eines bàsiques per enriquir l'experiència en les glosades quotidianes.
Objectius:
1. Comprendre el paper de l'acordionista acompanyant de glosa.
2. Aprendre els acords i melodies de les tonades de glosa principals.
3. Dotar d'eines per aplicar en situacions quotidianes on la glosa hi és present.
Blai Casals
Acompanyant la glosa - Nivell 2 DM 9h30
Aprendrem harmonia de les tonades, variacions d'harmonies i l'adaptació del ritme al ritme del glosador.
Acompanyant la glosa - Nivell 3 DM 11h45
Aprendrem ornamentacions pels moments d'espera. Quan una glosadora està pensant, és el moment del músic, però cal tocar sense molestar l'entrada del glosador. També aprendrem variacions d'harmonia. Explorarem el balanç entre recursos harmònics i rítmics, vetllant per la comoditat del ritme del glosador.
Acompanyant la glosa - Nivell 4 DL 11h45
Aprendrem ornamentacions pels moments d'espera. Quan una glosadora està pensant, és el moment del músic, però cal tocar sense molestar l'entrada del glosador. També aprendrem variacions d'harmonia. Explorarem el balanç entre recursos harmònics i rítmics, vetllant per la comoditat del ritme del glosador. També treballarem la visió orquestral de glosa.
Sylvie Lajus
Música tradicional de Gasconya - Nivell 1 DX 9h30, Nivell 2 DX 11h45
Rondèu de parella. Tocar per donar ganes de ballar.
Requesit : saber treballar una melodia senzilla d’oïda.
Occitània, cançó pel ball - Nivell 3 DJ 9h30
Rondèu de parella. Congo de Capsiu. Tocar per donar ganes de ballar.
Requesit : saber treballar una melodia senzilla d’oïda.
Marta Moreno
Juguem amb els acords - Nivell 2 DX 9h30
En aquest taller jugarem amb els acords, buscarem diferents posicions, diferents maneres de desplegar-los, diferents rítmiques i els utilitzarem per iniciar-nos en la improvisació.
Guillem Anguera
Posa l'accent a la manxa - Nivell 3 DX 9h30
Accentuació. L'accent de la manxa, la part rítmica de l'acordió.
La manxa enganxa - Nivell 1 DX 11h45
La tècnica d'obrir i tancar, recursos pràctics.
Tocar net, el secret contra totes les "manxes" - Nivell 2 DJ 9h30
Articulació. Diferents tipus d'articulació per a tocar bonic.
Recursos tècnics i ornamentació - Nivell 4 DJ 11h45
Alguns recursos tècnics melòdics, harmònics i rítmics per fluir amb l'acordió.
Pere Romaní
Repertori basc - Nivell 4 DM 9h30
El repertori basc sempre fa una mica de por, perquè ens sembla que tot va molt ràpid. Però potser descobrirem que la clau per donar-hi l'energia característica no és la velocitat, sinó l'articulació més curta! Aprendrem alguna peça de manera que se'ns faci accessible, i treballarem la base d'aquest estil.
Víctor Pedrol
Mix de Dusminguet i la Troba Kung-fú - Nivell 3 DX 11h45
Agafarem les tornades de les cançons que més ens agraden dels dos grups i farem un MegaMix.
Música Raï i Bellydance amb acordió - Nivell 4 DJ 9h30
Aprendrem la cançó de música àrab raï "Ya Rayah" i una altra música per ballar la dansa del ventre.
Aleix Armengol
Juguem a improvisar - Nivell 4 DX 11h45, Nivell 3 DJ 11h45
Del sonar “blues” (sense camps de cotó) a la impro modal. Farem diferents jocs per anar familiaritzant-nos amb la improvisació, incorporant aspectes melòdics i rítmics i entenent-la com una estratègia habitual en les músiques d’arrel i populars. Sigui quin sigui el nostre acordió, la nostra disposició de teclat i el nostre nivell podem trobar maneres d’apropar-nos-hi i passar-ho bé. Els tallers d'improvisació del nivell 3 i del nivell 4 tenen jocs compartits i d’altres no en funció de com avancem durant la sessió.
Irene Augé
Hits dels 70s-80s - Nivell 1 DJ 9h30, Nivell 2 DJ 9h45
Els temes populars de música urbana solen tenir una harmonia simple i repetitiva i una melodia també força senzilla. Per això, podrem acostar-nos-hi des d’un nivell inicial amb l’acordió diatònic. Treballarem melodies, acords i ritmes de temassos que tots coneixeu: Queen, Boney M… show must go on!
Cèlia Vendrell
Posem-hi segones veus - Nivell 1 DJ 11h45
Partint de cançons de nivell inicial explorarem un recurs molt típic de l'acordió diatònic: afegir una segona veu, normalment per terceres, a la melodia principal.
Sigues un crack de les segones veus, aquí no et nominarem com a Eufòria!
Tallers de tardes
Núria Casals
Gosa fer glosa
És una oportunitat d'immersió al fascinant món de la glosa, un gènere poètic i musical que fusiona l'expressió artística, social i comunicativa a través de versos improvisats sobre unes melodies específiques com les corrandes, les nyacres o els garrotins. Durant les dues sessions de tarda, explorarem aspectes com la rima, la mètrica i la capacitat de síntesi, mentre aprofundim en l'enginy i la memòria necessaris per crear i cantar versos de manera espontània. A més de dominar les tècniques fonamentals de la glosa, descobrirem la varietat de tonades tradicionals utilitzades per improvisar.
Objectius:
1. Dominar les tècniques fonamentals de la glosa.
2. Explorar diverses tonades tradicionals per glosar.
3. Fomentar l'enginy i la creativitat.
Sylvie Lajus
Danses
Taller de balls de Gasconya : borregada, marin congo, galòp gascon, pas de quate de Luxey…
S'ha de dominar el pas de rondèu de parella
Aleix Armengol i Pere Romaní
Conjunt amb diversos instruments
A partir d’un o més temes muntarem un o diversos conjunts instrumentals on posar a prova la nostra perícia col·lectiva amb l'objectiu de tocar plegats abordant individualment diferents rols. Aprofitarem que estem en espai de tarda per obrir-nos a instruments diferents de l'acordió si hi ha la possibilitat (cant, percussió i altres instruments que duguem). Animeu-vos a portar els vostres instruments!